Jeg håber, jeg kan få dig til at tænke over, om du bruger din tid på det, der er vigtigst for dig og at blive bevidst om, hvornår du bruger tid på noget, der dræner dig, og som du kan skære væk eller gøre mindre af.

Jeg vil derfor give dig en metode, der får dig til at fokusere på alt det, der gør dig glad og taknemmelig, og som får dig et overblik over, hvad du helst vil bruge din tid på og have mere af.

Jeg vil invitere dig til at begynde at notere, hvad der gør dig glad og taknemmelig.

Det lyder banalt, men der sker noget magisk, når du begynder at skrive det ned.

 

Vand det, der skal gro

For det er sådan, at det, du vander, vil gro. Hvis du vil have flere positive tanker, er det dem, du skal vande.

Så du skal finde papir og pen frem igen. Du skal i gang med at skrive en liste over alt det, der gør dig glad, eller som du er taknemmelig for.

For mig fungerer det bedst om aftenen. At jeg sætter mig ned og reflekterer over dagen og skriver det ned, som enten har gjort mig glad, eller som jeg er taknemmelig for. Bare fem til 10 minutter, hvor jeg fokuserer på det gode, der er sket i løbet af min dag.

En sidegevinst ved at lave øvelsen om aftenen er, at det bliver lettere at falde i søvn. Du opnår en indre ro ved at have tænkt dagen igennem, at tænke positivt og lande i dig selv, inden du skal i sove.

 

Hjernen passer på dig

Ved at skrive de gode ting ned vil du få de positive tanker til at fylde mere. Og det er immervæk en kunst. For du tænker omtrent 60.000 tanker om dagen, og din hjerne vil helst tænke negative tanker, fordi de negative tanker instinktivt får dig til at være på vagt og passe på dig selv.

De negative tanker sætter gang i bekymringer om alt det, der kan gå galt og fungerer dermed som en form for beskyttelse.

Det var ganske smart, dengang vi levede på savannen og kunne blive spist af en sabeltiger, men hjernen har ikke rigtig fulgt med tiden, og den vil stadig gøre hvad som helst for at passe på dig, selv om der ikke er fare på færde.

 

Du får en opskrift

Hjernen vil altså gerne have dig til at tænke negativt og dyrke bekymringerne, men det er da mere givtigt og opløftende at fokusere på det positive.

Så snyd din reptilhjerne og begynd at omprogrammere den til at fokusere på glæde og taknemmelighed. Til at tænke på det det gode og alt det, der lykkes. Så vil du opdage, hvor meget godt du oplever og opnår.

Når du har lavet en glædes- eller taknemmelighedsliste gennem nogle dage, har givet dig selv en opskrift på, hvad du skal gøre for at tanke energi, overskud og livsglæde. Kig på din liste og gør mere af det, der gør dig glad og taknemmelig.

 

Der er altid noget godt

Hvis du tænker, at det er noget pjat, og at du har øv-dage, hvor alt er gået galt, så skru ned for forventningerne til, hvad der skaber glæde. Pointen er at fokusere på det, der trods alt er godt.

Måske var det et strejf af solen. Måske var det duften af en kop kaffe. Eller at du har tag over hovedet. Der er altid noget godt, og jo mere du fokuserer på det, jo nemmere bliver det at få øje på det.

Rigtig god fornøjelse med at vande dine positive tanker.